Hvad kan jeg spørge el sælgerne om, når de ringer?

Elmarkedet er liberaliseret, og der er mange aktører og elselskaber på markedet. Nogle elselskaber er mere aggressive i deres markedsføring og salgsstrategi i forhold til nye kunder end andre elselskaber.

Mange elselskaber har telefonsælgere til at ringe til nye potentielle kunder og tilbyde de mulige kunder, at blive skifte til deres elselskab. Mange lokker med billige priser på el, og andre fremmende historier. 

Elselskaberne overholder efterfølgende ikke altid det, som telefonsælgeren lover. Vi har samlet nogle spørgsmål, som du kan stille telefonsælgeren.

  • Hvor mange fondsmidler deler i ud til Langelandske foreninger hvert år?

I 2021 uddelte Fonden Langelands Elforsyning 802.000 kr. til mange forskellige Langelandske foreninger og aktiviteter til glæde for lokale og turister.

Ø/strøm derimod bruger væsentligt færre penge på annoncer og sponsorater.

  • Hvad koster et abonnement?

Et abonnement hos Ø/strøm koster 12,50 pr. måned.

  • Hvor lang tid er jeg bundet?

Der er ingen binding på vores aftaler. Vi tilstræber de billigste priser og har ikke behov for at fastholde vores kunder mod deres ønske.

  • Hvad koster el efter IntroEL?

Ø/strøm har forskellige priser, fordi vi har forskellige abonnementer. Vi har ingen dyre priser, og kunder kan frit vælge, om det skal være en fast kvartalspris eller spotprisen, der følger efter introduktionsprisen.

Dermed er der ingen behov for at være varsom hos os ift. den fremtidige pris, men I skal blot tage stilling til, om prisen skal være fast eller variabel. Du kan altid finde den aktuelle prisliste på el på vores hjemmeside.

  • Hvor lang tid løber IntroEL?

Vores IntroEL er til nye og tidligere kunder, som gerne vil retur til Ø/strøm. IntroEL gælder på nuværende tidspunkt i 4 måneder, hvorefter man skifter til standardproduktet SpotEL, der er den variable pris, medmindre du ønsker den faste kvartalspris.

  • Hvad koster en kWh inklusiv moms?

Ø/strøm har forskellige priser pr. kWh. Prisen kommer an på, hvilket af vores el-produkter du vælger, og hvornår du ser på prisen. Spotprisen varierer fra time til time, og kvartalsprisen fastsættes til en fastpris, der gælder et helt kvartal. 

Vær opmærksom på at Net-selskabet kan have variabel pris for specifikke tidspunkter på døgnet. Dette har vi ingen indflydelse på. Du kan altid finde den aktuelle prisliste på el på vores hjemmeside.

  • Er Ø/strøm blevet solgt?

Nej! Ø/strøm er IKKE blevet solgt, og er stadig et selvstændigt elselskab ejet af Fonden Langelands Elforsyning. Fonden har ingen ønske om at tjene penge på at eje Ø/strøm, men ønsker alene at sikre billigst mulige priser til kunderne på Langeland, Siø og Strynø. Derfor er vores elpriser ofte fine i forhold til øvrige elselskaber. Vi skal ikke generere et stort overskud, men stiler mod et nul resultat for at give billigst mulige priser sammen med en god kundeservice.

Ø/strøm vil fortsat arbejde for så lave elpriser for vores kunder på Langeland, Siø og Strynø som muligt, og Fonden Langelands Elforsyning vil samtidig være en aktiv deltager i og bidrage til vores lokalsamfund.

  • Skal jeg oplyse min personlige oplysninger i telefonen?

Hos Ø/strøm skal du som udgangspunkt ikke oplyse personlige oplysninger i telefonen og der er normalt ingen grund til unødig dialog. Normalt taler vi alene sammen, såfremt der sker en flytning eller I har spørgsmål til valg af vore el produkter. Vær derimod forsigtig med at give personlige oplysninger til telefonsælgere - telefonsælgerne kan vildlede dig.