Ofte stillede spørgsmål SpotEL
Som kunde med KvartalsEL hos Ø/strøm vil du pr. 01/10-2023 være flyttet til vores SpotEl produkt. Her på siden vil vi prøve at besvare så mange spørgsmål som muligt. Hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål, så kontakt Kundeservice, der sidder klar mandag-torsdag kl. 9.00 – 15.30 og fredag kl. 9.00 – 12.00.
Vi opdaterer løbende siden med de mest gældende spørgsmål. Tryk f5 for at sikre den nyeste version.
Spørgsmål & svar om SpotEL
Skal jeg foretage mig noget ved ændringen fra KvartalsEL til SpotEL?
Nej, du skal ikke foretage dig noget. Vi flytter automatisk dit kundeengagement til vores SpotEL produkt.
Hvad er SpotEL?
SpotEL følger spotprisen på elmarkedet, og prisen svinger derfor time for time - og har du mulighed for at bruge strømmen, når den er billigst, kan der spares på elregningen.
Hvorfor varierer prisen på SpotEL?
Elprisen er afhængig af udbud og efterspørgsel. Elpriserne bliver fastlagt på elbørsen, her udbyder blandt andet danske producenter (fx vindmøller) el fra forskellige energikilder.
Hvor kan jeg se priserne på SpotEL?
Du kan få et overblik over elpriserne de kommende timer på Energistyrelsen hjemmeside.
Her er priserne angivet time for time.
Priserne er den aktuelle timepris inkl. moms og i kr./kWh. Der udover betaler du transportomkostninger og afgifter til henholdsvis netselskab, Energinet og Staten samt et mindre tillæg til Ø/strøm.
OBS: Du skal vælge VEST Danmark – få at se din aktuelle pris.
Watts – Energiassistent
Watts appen er gratis at bruge. I appen kan du se prisen for el fordelt ud på timerne i løbet af dagen. Du kan også holde øje med dit eget forbrug.
Priserne kan ses inkl. moms, skatter og afgifter samt elselskabets tillæg.
Med Watts energiassistent kan du:
• Se dit forventede forbrug af strøm
• Følge dit faktiske forbrug pr. kvartal, måned, uge, dag, time
• Se hvornår strømmen er grønnest
• Se prisen for strøm time for time
• Få besked hvis dit forbrug stiger
• Følge salg af el til nettet, hvis du har solceller
Watts – Energiassistent link til App Store
Watts – Energiassistent til Google Play
Skal jeg holde øje med elpriserne hele tiden?
Som udgangspunkt nej, men ved at holde øje med priserne har du mulighed for at få indflydelse på din elregning. Har du mulighed for at flytte dit forbrug, til prisen er billigst, kan der spares på elregningen.
Hvornår kan jeg se timepriserne for næste døgn?
Timepriserne vil være tilgængelige på Energistyrelsen mellem klokken 13.00-15.00 hver dag.
Prisen der aflæses ud for en time, gælder den hele timen?
Ja, timeprisen gælder hele timen.
Kan min elpris være under 0 øre?
Ja, det kan den godt. Bruger du strøm i en time hvor prisen er negativ, så vil dette blive modregnet i din regning.
Du skal være opmærksom på at du fortsat skal betale afgifter og skatter. Derfor vil din samlede elpris yderst sjældent være negativ.
Sker der ændringer vedrørende min betaling?
Nej, dine betalinger ændres ikke. Alt fortsætter som det plejer også din PPS.
Står timepriserne på min elregning?
Nej, men der vil stå en gennemsnitspris i din opgørelse på din elregning.
Hvorfor skal jeg betale et acontobeløb?
Vi fakturerer dig et acontobeløb, som er det forventet forbrug. Efterfølgende bliver din aconto betaling blive modregnet i forhold til dit faktiske forbrug.
Hvordan kan jeg følge med i mit forbrug?
I minForsyning kan du følge dit elforbrug og finde dine regninger.
Se vores guide til minForsyning her.
Hvorfor sælger Ø/strøm ikke KvartalsEL mere?
På baggrund af de kraftige forandringer i el-markedet i disse år, har Ø/strøm valgt ikke at tilbyde produkter med fastpris pr. kvartal.
Dette for at kunne levere el til skarpe, konkurrencedygtige priser til vores kunder.
Forsikringspræmien der er indbygget i KvartalsEL er i øjeblikket for stor, og dermed kommer du som kunde til at betale for meget for dit el-forbrug. Samtidig udgør det en økonomisk risiko for os. Med andre ord: Der er ingen på Langeland, der har fordel af KvartalsEL’s produkterne.
Vi kan ikke forudse, hvad det kommer til at sker på elmarkedet i fremtiden, men vi følger situationen. På nuværende tidspunkt er der ingen på Langeland, der har fordel af fastprisprodukterne.
Jeg er erhvervskunde og har behov for en fastpris?
Henvend dig til vores kundeservice på mail post@o-strom.dk eller telefon 6251 1055.
Hvornår træder min nye SpotEL Aftale i kraft?
Fra 1. oktober 2023 vil alle vores tidligere kvartalskunder være flyttet til vores SpotEL produkt.
Påvirker SpotEL min reduceret elafgift, hvis jeg bruger varmepumpe eller el til opvarmning?
Nej, dette fortsætter uforandret.
Hvad er Ø/Strøm’s mindre tillæg?
P.t. er SpotEL 0,15 kr./kWh
P.t. er GrønSpotEL 0,175 kr./kWh
Forskellen skyldes det grønne certifikat.
Jeg er KvartalsEL kunde og har ikke modtaget et brev?
Hvis du ikke har modtaget et brev fra os først i juli, må du meget gerne kontakte os på mail post@o-strom.dk eller telefon 6251 1055.
Kommer produktet KvartalsEL igen?
Hvis produktet bliver attraktivt for vores kunder igen, så ja.
Vi kan ikke forudse, hvad det kommer til at sker på elmarkedet i fremtiden, men vi følger situationen.